Price is what you pay, value is what you get.
Warren Buffet
U članku ćete saznati kako procijeniti plaću nogometnog trenera. Postoje mnogi čimbenici koji mogu dovesti do smanjene ili povećane plaće nogometnih trenera kao što su odgovornost, dob, iskustvo, stupanj obrazovanja te količina posla trenera na terenu ili izvan njega. U našem nogometu često je dolazilo do precjenjivanja i podcjenjivanja trenera. Nakon čitanja ovog članka vrijednost nogometnog trenera bi se trebala odrediti brže, preciznije i s manje pogrešaka.
Faktori koji utječu na plaću
Brojni su faktori koji utječu na visinu plaće koju će radnik dobiti. Neki od tih čimbenika uključuju iskustvo, obrazovanje i kvalifikacije. Ostali čimbenici uzimaju u obzir duljinu ugovora, lokaciju i industriju. U konačnici, na poslodavcu je da odluči koliko radnik vrijedi. Tu možemo izreći poštapalicu ”vrijedi koliko je za njega netko spreman platiti”.
Kako se radi u hrvatskoj?
Prema podacima Državnog statističkog zavoda prosječna neto plaća u Hrvatskoj je iznosila 7574 kn početkom 2022 godine, što je približno 1000 eura. Preračunato u sate, prosječni hrvatski radnik radi za 44 kn po satu. Najveće plaće su isplaćene u zračnom sektoru, dok su najmanje plaće dobili oni koji rade u tekstilnoj industriji. Za sportski sektor možemo reći da je između te dvije.
Koliko sati radi nogometni trener
Kad imamo podatak da je prosječna satnica 44 kn potrebno je izračunati koliko sati bi trebao raditi jedan profesionalni trener i amater.
Trener početnika
Rad na terenu
Za početnike smatram nogometaše koji se takmiče na skraćenim terenima. Oni obično imaju 3 treninga tjedno zajedno sa utakmicom . To znači da imaju četiri aktivnosti u tjednu, odnosno 12 aktivnosti mjesečno.
Uzmimo da svaka od dvanaest aktivnosti treneru uzima dva sata. Priprema na terenu, trening i rad poslije treninga. Možemo reći da treneru mjesečno aktivnosti za trening oduzmu dvadeset i četiri sata.
Ta dvadeset i četiri sata mjesečno ili preračunato u dnevnice iznosi 960 kn (128 eura) mjesečno. U ozbiljnom i profesionalnom pristupu rad na terenu je samo vrh sante leda. Onaj koji je vidljiv javnosti.
Rad izvan terena
Rad izvan terena čini razliku. Priprema je pola posla kaže poslovica. U nogometu je priprema mnogo više od toga. Da bi rad na terenu bio kvalitetan potrebno je napraviti niz mjera koje iziskuju promišljanje i skupljanje informacija odnosno analiziranje i predviđanje.
Sastanci
Na prvom mjestu je komunikacija s klubom odnosno nadređenima i kolegama. Ona se odvija na sastancima. Želimo li da nam organizacija funkcionira sastanci se trebaju voditi minimalno jednom tjedno. Često je to i mnogo više.
Osim sastanaka s osobama iz kluba trenerova obaveza je komuniciraje s roditeljima. Ta komunikacija je neophodna za skupljanje i dijeljenje informacija. Ona se vrši putem društvenih mreža, porukama, telefonskim putem ili uživo. U jednom kolektivu od dvadesetak djece i skoro dvostruko više roditelja i skrbnika to oduzima vrijeme. Nakupe se minute poziva, vrijeme za poruke i poštu.
Osim sa svojom sredinom trener komunicira i s ljudima iz drugih sredina. Ako se radi o profesionalnoj osobi on bi trebao razmjenjivati informacije s kolegama trenerima. Dogovori oko utakmica i kalendara natjecanja su jedan dio. Drugi dio je skauting. Potraga i selekcioniranje igrača.
Na sastanke i razgovore se radnim danom može provesti i po sat vremena. Nekad i više, ovisno o angažmanu trenera. To je dio posla koji se ne smije zanemarivati.
Izrada plana i programa
U opis trenerovog posla spada programiranje i planiranje. Ono se dijeli na dugoročno i kratkoročno. Od okvirnog programa za cijelu sezonu do detaljno razrađene vježbe unutar jednog treninga. Proces programiranja, odnosno komponiranja treninga je vrhunac trenerskog rada. Vrijeme i znanje koje trener uloži proces planiranja i programiranja često je okosnica uspjeha.
Osmišljavanje plana i programa i preslikavanje vizije iz glave na računala traži veliki angažman. Što je trener iskusniji uložit će manje vremena i energije u program. Ipak takav program će iz istog razloga trebao biti kvalitetan jer takav trener raspolaže sa više znanja.
Analiza
Kontrola rada je ključna. To je upravo uloga analize. Svaki ozbiljan rad bi trebao biti analiziran. Bili rezultati očekivani ili neočekivani u interesu trenera je da spozna kako je do njih došlo. Na temelju revizije rada se korigira rad.
U nogometu se najčešće analiziraju utakmice, rjeđe treninzi iako se može analizirati sve. Od rezultata testiranja, ponašanja… statističkih pokazatelja je beskonačno. Prikupljanje i obrađivanje statističkih podataka nam ne garantira uspjeh. On treneru povećava izglede da će uspjeti.
Vrijeme koje može trener koristiti za analizu je beskonačno. Ako je ta analiza objektivna i odgovara na ključna pitanja onda je njena vrijednost neprocjenjiva.
Edukacija
Sport evoluira. Svakim danom nam dolaze nove spoznaje. One nam pomažu da naš način komunikacije, planiranja i programiranja, analiziranja bude efikasniji. Edukacija je komponenta u trenerovom radu koja oplemenjuje sve druge dijelove rada.
Treneri mogu učiti iz svakog treninga ili utakmice. To je okosnica edukacije. Proces učenja se višestruko ubrzava na edukacijama. To su razni seminari i konferencije. Edukacija je dostupna preko društvenih mreža. To je najjeftiniji i najsuvremeniji način. Knjige su uvijek u modi i imaju veliku vrijednost.
Koliko neki trener klika po tražilicama i surfa ne bi li pronašao zrnce soli je individualno. Iz osobnog iskustva kad proučavam neku temu mogu provesti sate lutajući po Internet pučanstvima. A ona je potrebna. Jer nogometna igra od prije trideset godina i danas je drugačija.
Zbog toga je edukacija za trenere zakon. Ona mora biti obavezna i samim tim plaćena.
Koliko bi trebao koštati nogometni trener?
Trener s dvomjesečnim tečajem koji dođe na teren, posloži rekvizite, bez puno promišljanja i edukacijske podloge ne bi trebao koštati puno. Par sto eura ili tisuću kuna ovisno o broju treninga. Nema smisla plaćati više trenera koji nema znanja o planiranju i programiranju. Zašto dati novac osobi koja je lijena googlati ili čitati knjige? Ona ne isporučuje posebnu vrijednost.
Trener koji se prema svom poslu odnosi profesionalno ulaže toliko svog vremena u posao da je potplaćen i s prosječnom hrvatskom plaćom. Debelo potplaćen. Takvih trenera ima, nazivaju ih entuzijasti. Visina plaće nekih najkvalitetnijih trenera u radu s djecom su podcijenjena.
Kako izbjeći precjenjivanje i podcjenjivanje vrijednosti trenera?
Ljudi su u načelu površni. Vide pretežno ono što se događa iznad površine. To vrijedi za roditelje i rukovoditelje u klubovima i savezima. Fokusiranje na tablice i rezultate reducira vrijednost posla trenera. Rezultati su limitirani vanjskim okolnostima. Kvalitetom ekipe, vremenskim uvjetima i ostalim.
Slično je s trenerovim angažmanom na utakmici. Količina koju neki trener izbaci iz sebe na terenu ne jamči da svoj posao radi predano. Možda mu je utakmica samo ispušni ventil umjesto životnog poziva.
Za kvalitetu trenera se treba pozabaviti i s onim što i kako trener radi u vremenu nakon što izađe s terena. Tu trebamo iskreno i sagledati stvari kakve jesu. Treneri sami sebi, a najviše klubovi bi trebali uputiti treneru pitanja:
Vodi li trener trenerski dnevnik?
– Ima li evidentiran trening s trenažnim vježbama
– Da li su treninzi planirani ?
Uvid u analizu treninga i utakmica
– Radi li trener analize utakmica
– Kakva je kvaliteta i stupanj analize
Edukacija
– Kontrola razine znanja trenera
– Popis seminara i konferencija
– Naslovi pročitanih knjiga
Trener s dvomjesečnim tečajem koji dođe na teren, posloži rekvizite, bez puno promišljanja i edukacijske podloge ne bi trebao koštati puno. Par sto eura ili tisuću kuna ovisno o broju treninga. Nema smisla plaćati više trenera koji nema znanja o planiranju i programiranju.
Kakvi su nam parametri s kojim ocjenjujemo kvalitetu rada trenera?
Ovo je jedan od gorućih problema kada se govori o evaluaciji trenera. Samo rijetki klubovi kontroliraju rad trenera na ispravan način. U nedostatku znanja i kadrova nema pravog kriterija s kojim bi se ocijenila vrijednost trenerovog rada.
Umjesto znanja koje se temelji na programima rada, analizama i edukaciji trenera mi nogometne trenere često ocjenjujemo po rezultatima, broju djece koje treniraju i emotivnim reakcijama na utakmicama. To je pogrešno iz više razloga.
Rezultat pogrešaka u vrednovanju se odražava na profil stručnjaka koji rade s djecom. Imamo li trenere koje se plaća po rezultatima oni će zanemarivati razvoj djece na uštrb istog. Moramo se zapitati da li zaista to želimo?
Klubovi koji nemaju uređenu birokraciju koja bi kontrolirala plan i program trenera i tako analizirali njegov rad ostaju bez alata u vrednovanju. Primorani su vrednovati trenera na osnovu pogrešnih faktora. Ti faktori su više subjektivni nego objektivni.
Umjesto znanja koje se temelji na programima rada, analizama i edukaciji trenera mi nogometne trenere često ocjenjujemo po rezultatima, broju djece koje treniraju i emotivnim reakcijama na utakmicama.
Zaključak
Kvalitetni treneri vrijede puno više nego što ih klubovi plaćaju. Visina njihove plaće je iznad prosječne. Treneri koji su amateri i njihov rad se svodi isključivo na vrijeme provedeno na terenu često su precijenjeni.
Rad trenera izvan nogometnih igrališta se obezvrjeđuje. To djeluje demotivirajuće za trenere su spremni ulagati u svoje kompetencije. Edukacija, inovativnost i sustavnost prolaze ispod radara ili su zanemarene. Istodobno se precjenjuje rana kompetitivnost i rezultati.
Nastavi li se trend da se za vrijednost trenera mladih nogometaša uzimaju pogrešni kriteriji, doći će do povećanja omjera loših trenera u donosu na stručne. Kvalitetan rad neće biti plaćen. Stručnjaci će odlaziti iz nogometa ili će rad prilagođavati sustavu. To nije dobro za djecu, niti za budućnost nogometa.
Autor:Damir Škarić
Izvor: https://90plus.blog/